Co říci k filtru? No asi tolik, že je to jedna z nejdůležitějších součástí akvária. Odbourávání odpadních látek má vliv na úplně všechno, co se v akváriu děje - růst rostlin, řas, množství kyslíku i kysličníku uhličitého. Po dlouhém vybírání jsem zvolil filtr externí Eheim 2233. (aktualizace - nový filtr EHEIM 2226 Professionell). Nicméně v průběhu času postupně docházelo ke změnám, které jsou popsány zde, nebo i na jiných částech tohoto WEBu. Asi bych začal od základní informace. Čím je filtr menší, tím je náchylnější na změny a problémy akvária a tím častěji se o něj musíte starat. Jednou ze základních znalostí o filtru je - pochopit, jak filtrace vlastně funguje, V následujícím textu se podíváme na to, jak to tedy celé je.
Původní molitanová náplň byla nahrazena, v pořadí tak, jak vrstvami prostupuje voda:
1. biologický molitan na vstupu do filtru. Ten hrubý. Je zde kvůli zablokování vstupu hrubých nečistot do filtru a samozřejmě ke kolonizaci bakteriemi. Ale pozor!
- hrubá keramika Eheim. Logika věci je právě v té blokaci hrubých nečistot. Velká plocha molitanu zajistí, že i když do filtru vstupují velké zbytky rostlin, tak se samozřejmě podílí na postupném zanášení a snižování průtoku filtru, ale podstatně méně, než při jiném uspořádání vlintřních částí.
- rašelinová náplň pro úpravu vody. Tohle zde nechávám pouze z principu. Rašelinovou náplň jsem odstranil a nahradil další vrstvou jemné keramiky. Rašelinu již nedodávám.
- jemná keramika Eheim. Hlavně zde dochází ke kolonizaci těmi správnými bakteriemi. Kapacita vypálené keramikyx je neuvěřitelná. Když tuhle hmotu propláchnete ve vodě a necháte stát, budete překvaperni kolik se toho z keramiky vyplaví.
- znovu jemná keramika Eheim a čistící vata na závěr. Čistící vata odstraní z vody mechanické nečistoty, takže voda je pak nádherně čistá. Samozřejmě, člověk musí mít ten správný odhad. Když je vaty málo, neplní svoji funkci mechanického čištění. Když je vaty moc, rychle se zanese a výrazně pak snižuje výkon filtru.
¨
Voda do filtru vstupuje kolem náplní a filtruje se průchodem od spodní části. (Použitý systém a pořadí umožňuje využití rašeliny bez nutnosti jejího fixování v nějakém obalu a následkem toho snižování průtoku vody filtrem. Využití rašeliny jsem musel experimentálně ověřit. Její vliv na průtok filtrem je totiž značný. Při větším množství se sníží průtok natolik, že se naopak začne množit řasa- opět jen hystorie). Je nutné si uvědomit, že výtlačná výška filtru je něco kolem 1 metru a tak jeho instalace pod akváriem se s jakýmikoliv dalšími vlivy významě ovlivňuje. Samotný filtr Eheim je velice tichý a dobře použitelný díky svému modulárnímu řešení. Bohužel, mechanicky to již neplatí. Otvírací mechanizmus je postaven na sice jednoduchém, ale "fórovém" principu a tak stačilo, že jsem se jednou pokoušel filtr otevřít s uzavřenými přívody vody, tedy vytvářejíc podtlak - prostě jsem na ty ventily zapoměl. A od té doby to zlobilo. Nakonec nezbylo než koupit nové držadlo. Bratru za 500,- Kč.
Výstup z filtru jsem ukončil něčím, co se prodává jako "sprcha". Nesehnal jsem to (provozní poznámka - hadici jsem po několika letech nahradil profesionálním výrobkem, ale na principu to nic nemění, snad jen, že profi se lépe čistí od řas) a tak jsem to vyrobil z hadice. Důvod - snížení víření vody. A jak to funguje je myslím více než jasné z fotografie pořízené při výměně vody.
Drobný problém, který jsem zatím v roce 2001 řešil bylo snížení výkonu. Zjištěno velice silné znečištění vstupní hadice řasami. Přehozením vstupní /výstupní hadice problém vyřešilo. Respektive obrácení toku vody vyplavilo všechny nečistoty a pak jsem dal hadice do původního stavu. Štětka na čištění akva-hadic moc nepomohla, protože při délce hadice celkem asi dva metry už nelze štětku protlačit. Na radu z Internetu jsem ji prostě ustřihnul na cca 1 cm. Naprosto to stačí na vyčištění. Hlavní podíl na dnes čiských trubkách má však fakt, že jsem je omotal černou lepící páskou. A je pokoj.
Rovněž jsem také nepřišel na nějaký údaj o "životnosti" keramiky. Vzhledem k tomu, že se nedá vyprat jako molitan, nepoznám, jestli jsou již všechny póry ucpané, nebo ne, případně, jestli postupně bakterie odumírají a kolonie bakterií se vyměňují. A tak keramiku alespoň při čištění filtru vždy "propláchnu" vodou z akvária. Vzhledem k tomu, že to takhle dělám již několik roků, jsem přesvědčen o tom, že je to správně.
Co naproti tomu musím dělat poměrně často je čištění před-filtru, t.j. zase jedné mé vychytávky.
Takže:
Při čištění filtru jsem často zjistil, že to, co je nejvíce zaneseno je filtrační molitan, který je jako první na řadě. Ten v podstatě někdy způsoboval, že filtr byl úplně nefunkční. Přitom zbytek náplně filtru byl zanesen jen částečně a možná by ještě nějakou dobu vydržel. Při jedné návštěvě prodejny s akvaristickými potřebami mě proto napadlo řešení, které se v zápětí ukázalo jako velice účinné. Zakoupil jsem náhradní molitanovou náplň do interního filtru Fluval. Takovou, která má uprostřed zhruba do poloviny díru. Ten jsem pak ustřihnul na potřebnou délku a jednoduše nasadil vevnitř v akváriu na vstupní trubku, t.j. na tohle:
Na jiných obrázcích si můžete prohlédnout, jak to vypadalo před instalací vnitřního molitanu. No a ono to funguje naprosto skvěle. Jednou za týden tenhle molitan vyperu pod tekoucí vodou a na vlastní filtr šahám podstatně méně často. Nejenom, že se tím ušetří čas, ale i méně často rozmontovávám koncovky hadic k filtru, které přece jen nepatří k těm nejšikovnějším.
A tím odpovídám na některé z otázek části diskuse, kterou si zde dovoluji zkopírovat:
IvoS ( 16.11.2003 )
Filtr 2233 závěr.
Po dalším více než půl roce lze již učinit jisté závěry. Základním problémem externího filtru EHEIM 2233 ( a pravděpodobně i ostatních) je, že uvnitř filtru se usazují biologické zbytky. Jakmile jsem zabránil vstupu zbytků do filtru, jeho "životnost" mezi jednotlivými čištěními se podstatně zvětšila. Současně přesunutí biomolitanu a vaty do vstupní části filtru způsobilo, že pevné části se zachycují na velké ploše a tak omezují průtok podstatně méně. Nejjednodušší a přitom nejúčinnější je přitom kousek biomolitanu na vstupní trubce filtru. Ten způsobuje, že se na něm tyto volné části zachycují. Přitom většina ryb jsou bíložravé a tedy si na těchto zbytcích rádi pochutnají. Kruh se uzavírá, filtr funguje. A hlavně podstatně déle. Nyní to vypadá na cca. 1-2 měsíce bez čištění. Při čištění současně nikdy nebyl vnitřek filtru tak velice zahlcen pevnými částmi jako v minulosti. Takže zatím v pořádku.
Nakonec jsem se tedy dostat na proklamované čištění jednou za měsíc až dva. Zeptal jsem se také na diskusi. A jak to dopadlo ? Níže významná část diskuse. Celou je možné nalézt na Diskusi. (nutno číst ze spodu!!!):
IvoS ( 20.03.2003 - 22:02:22 )
Filtry na pokračování.
Pro ty, co sledovali naši diskusi o filtrech a jejich možnostech. EHEIM 2233 jsem vyčistil a úplně obrátil vůči doporučení výrobce. Tedy z pohledu protíkající vody - hrubý molitan na vstupu do hadic, jemnější molitan již ve filtru, akvaristická vata, hrubá keramika, jemná keramika. Pracuje v pohodě více než 14 dní, jednou za 2 dny vyperu molitan na vstupu do hadice. Ale většinou je to jen kontrola. Významnou část zbytků rostlin, které původně mizely ve filtru, se zachytí na molitanu a ryby je zlikvidují. Takže to vypadá dobře. Uvidíme, co dál.
--------------------------------------------------------------------------------
IvoS ( 12.03.2003 - 08:46:44 )
Re: Filtry......
Když jsem si přečetl všechny příspěvky, v prvé řadě jsem musel poděkovat panu Pelikánovi. Vyprovokoval totiž příspěvky, které by tu asi bez jeho reakce nebyly.
V druhé řadě bych si dovolil závěr. Filtr EHEIM 2233 se mi zanáší hlavně z toho důvodu, že se ho snažím využít jak na mechanickou, tak i na biologickou filtraci. Na mechanickou biomolitan a akvaristická vata, na biologickou keramika. A v tak malém prostoru to prostě není schopno splnit oba požadavky bez zvýšení nároků na údržbu. Osobně bych se tedy rozhodl spíše pro biologickou filtraci a z filtru odstranil vatu a molitan. A na vstup vlastního filtru skusím přípojit nějaký mechanický filtr. Napadá mne skusit nějakou další "hračku", která ale bude snadno rozebiratelná a naplnit ji pouze nějakým hrubším biomolitanem a vatou. Zatím jsem dal pouze na hadici kostku biomolitanu, abych zabránil vstupu do filtru alespoň nejhrubšímu. Ale ani to se mi nelíbí, když musím denně do akvária a čistit.
--------------------------------------------------------------------------------
Vladimír Pelikán ( 11.03.2003 - 22:28:03 )
Filtrácia: Nitrifikácia X denitrifikácia X kyslík
Re: Salik (Micrococcus?)
Denitrifikácia prebieha v nedostatku kyslíka, Nitrifikácia naopak kyslík potrebuje.
Biofilter je dosť široký pojem, treba vždy uvádzať, aký (nitri- či denitri- apod.)
Prekysličovacie (prevzdušňovacie) prepážky sú práve kvôli doplneniu spotrebovaného kyslíka.
Re: Filtry atd... (IvoS)
Hlavním problémem filtrů typu Eheim je, že mají víc různých náplní s různými funkcemi pod jedním "zámkem", navíc v malém objemu. Když už Eheim máte doma, tak jej využijte na ten typ filtrace, který považujete za nejdůležitější pro vaše akvárium. S mechanickou rychlofiltrací jde samozřejmě ruku v ruce časté čištění (tzn. zkrácení pobytu zachycených org. částic ve filtru na minimum). Ale to se právě musíte rozhodnout vy, co požadujete.
--------------------------------------------------------------------------------
IvoS ( 11.03.2003 - 20:45:42 )
Re: Filtry atd...
A já bych dodal totéž, co před cca týdnem. Co je tedy použitelné v podmínkách normálního bytu a "malého" akvária 200l. EHEIm a podobné je to, co jsem schopen využít a zprovoznit. Na výrobu nemám ani čas, ani trpělivost, ani prostory. Takže i když budu akceptovat všechny výtky vůči obchodně nabízeným filtrům, existuje pro mě alternativa?
--------------------------------------------------------------------------------
skypi ( 11.03.2003 - 15:53:04 )
Re: IvoS, Hračky - filtry
To Martin Adamec
Wodkafilter je zařízení na denitrifikaci. Při tomto procesu se využívá činnosti bakterií rodu Microcockus denitrificans v bezkyslíkatém prostředí, které je potřeba v "hojném počtu" usídlit na nějakém médiu. Jako toto médium používá a doporučuje autor SIPORAX firmy Schott, což je právě onen "keramický" materiál na bázi zpěněného skla. Ve světě se pravděpodobně tento materiál užívá nejvíce. Výrobce udává na 1 l objemu filtrační plochu 270 m2 ,je tedy menší, než u konkurenčního materiálu Ehfisubstrat firmy Eheim, ale to pravděpodobně nebude naprosto na závadu. Výhody jsou zřejmé - v malém objemu obrovská plocha pro usídlení bakterií (zmenšení filtr. jednotky) a rovněž naprostá chemická netečnost.
Nevýhoda je také zřejmá - cena.
O "žádné zázraky" se opět rozhodně nejedná, při nevhodném použití to mohou být "vyhozené peníze" - resp. efekt nemusí být adekvátní vynaloženým prostředkům, nutné je např. dbát na kvalitní předfiltraci.
V rámci objektivity jsem ochoten připustit, že reklama může být v jistých případech do jisté míry zavádějící v tom smyslu, že potencionální zákazník může nabýt dojmu, že se jedná o již zmíněný "všespásný zázrak".
skypi
--------------------------------------------------------------------------------
Vladimír Pelikán ( 11.03.2003 - 11:04:03 )
Filtry a filtrace mých akvárií...
Skypi mě oslovil (10.03.2003-16:15):
"...K těm "hračkám" - pane Pelikán, čímžeto filtrujete vy?...";
pokusím se tedy prokousat jeho příspěvkem a shrnout fakta.
Čím filtruji já?
V malých nádržích (tedy kategorie zhruba 200 l jako předvedli soutěžící na AGA a Skypi) minimálně (jen kvůli pohybu vody) - buď nějaký jednoduchý filtr (molitan) nebo jen vzduchování. Pokud se taková nádrž nežene do vysokých intenzit růstu (hodně světla, hodně hnojiv), je to poměrně nenáročné na údržbu (s přiměřeným množstvím ryb).
U velkých akvárií (zde cca 1500 litrů), která jsou umístěna ve veřejných prostorách (a kde je zadáním i množství atraktivních ryb), používám jednoduché, ale objemné nitrifikační filtry (podstata toho, co je zahrnováno pod pojem "biologický filtr"), jejichž hlavním účelem je chránit ryby před náhlým zhoršením kvality vody (dusitany a čpavek), druhotně ještě zadržují část mikroskopických částic rozptýlených ve vodě. Zcela je potlačen požadavek hrubé mechanické filtrace (není nutná - kal je z akvária odstraňován pravidelným - týdenním - odkalováním). Čištění takového filtru (odsátí jemného kalu ze dna filtrační nádoby) zhruba po 6-ti měsících - tedy filtr je prakticky bezúdržbový. Obsahuje jen "baterii" desek PUR s otevřenými póry - substrát pro usazení a množení nitrifikačních bakterií. Principiálně jednoduchý, není vidět, neruší. Jeho velikost tvoří zálohu i pro nečekané zátěže. Jen stěží je možné srovnávat jeho funkci a jednoduchou (či téměř žádnou) údržbu s (rychlo)filtry typu Eheim, o objemu filtrační hmoty nemluvě.
(Základní uspořádání jednoho takového systému před zakrytím dřevěným obkladem jsem ukazoval už 4.3.2003-22:48) Po zakrytí a dvou měsících provozu vypadalo akvárium takto, což zatím nepovažuji za konečný a ustálený vzhled (rostliny musí zmohutnět k velikosti nádrže 320x70x70 cm).
Druhé akvárium zhruba 1500 l (320x65x80 cm) můžete vidět zde, nebo z druhé strany a zde. Filtr je oproti předchozímu umístěn nad akváriem (viz tmavá silueta fitru). Umístěno je ve vstupní hale Holiday Inn v Brně (od konce srpna 2002).
Podrobnější fotodokumentaci obou akvárií připravím dodatečně na svých stránkách.
Tolik ke Skypimu a jeho dotazu.
***
Závěrem bych chtěl říci, že to, co předvádí Skypi, Lucky a další ("Amanovci"), je úzce specializovaná oblast rostlinářské akvaristiky ("vodní zahrádkáři" :-), která má své specifické "desatero", jejich cílem není chov akvarijních ryb (ve smyslu poskytnout jim co nejlepší podmínky a vychovat co nejkvalitnější jedince v okrasném rostlinovém akváriu). Ryby tvoří jen doplněk a na jejich potřeby se moc nehledí (viz nepřirozeně vysoká koncentrace CO2 ve vodě, intenzívní osvětlení atd.) Mnoho zkušeností užitečných pro tento obor nemusí být nutně vhodných pro obyčejnou okrasnou rostlinářskou akvaristiku (sem počítám i sebe), kde je i jiná druhová skladba rostlin (především více typicky submerzních druhů), či dokonce pro chovatelský obor, kde rostliny tvoří (v rámci možností) doplněk akvária s dospělými chovnými rybami. Přenositelnost některých metod do jiného oboru má svá omezení a je třeba s tím počítat (což si málokdo - zejména začínající akvaristé - uvědomuje). Priority každého oboru se liší a není možno zásady vhodné pro jeden obor vnucovat oboru druhému. (Což je málo zdůrazňováno a respektováno.)
Proto ani nelze srovnávat např. uvedená velká akvária s jinými, jejich podmínky provozu (určované funkcí prostor, v nichž jsou umístěny) jsou specifické (zkuste např. intenzivně svítit od 6:30 do 23:30 ... tedy 17 hodin! :-), obě akvária jsou navržena (nikoli mnou) jako "průhledná" - je do nich vidět z obou stran apod. Množství chovaných ryb je značné právě kvůli atraktivitě veřejně přístupného akvária pro "většinového" návštěvníka. Na druhé straně v nich mohou vyrůst při odpovídající péči do obří velikosti druhy rostlin i ryb, které nikde jinde neuvidíte.
Jak jsou taková veřejně přístupná rostlinová akvária vzácná, o tom už jsem psal mnohokrát.
P.S.: Víte o nějakých dalších veřejně přístupných rostlinových akváriích?
--------------------------------------------------------------------------------
skypi ( 10.03.2003 - 16:15:41 )
Re: IvoS, Hračky - filtry
IvoS - je mi líto, ale u problémy s vaším eheimem budou způsobeny tím, jakým způsobem jej užíváte a dle toho, co uvádíte bude značně přetížen - o "zázračnou techniku" se samozřejmě nejedná , neuvádíte, jak dlouho máte filtr v chodu, k plnému rozvoji bakterií je nutná doba min. 6-8 týdnů (spíše těch 8), je samozřejmě třeba i pravidělně měnit část vody.
Pokud je ve vaší nádrži mnoho rostlinných zbytků (což je specifická věc), troufám si tvrdit, že tím přetížíte i podstatně objemnější filtr.
Řešením by snad bylo v max. možné míře omezit tvorbu zbytků a instalovat mechanický předfitr (ev. vnitřní rychlofitr) - např. tak , jak popsal kersten. Budete se ovšem muset smířit s tím, že jej bude muset pravidelně - nejlépe denně - čistit.
K těm "hračkám" - pane Pelikán, čímžeto filtrujete vy?
Souhlasím s tím, že chovatelé tyto filtry nepoužívají a že k tomu i mají důvody.
Ale naprosto nevím, proč by je neměli používat ti ostatní pro okrasné (interiérové) nádrže,pokut jsou použity adekvátně (o "zázraky" skutečně nejde).
Mimochodem, pane Pelikán - díval jste se, třeba na webu AGA , jakou techniku tamní soutěžitelé používají (sebe nemyslím) - a hlavně jakých dosahují těmito "hračkami" výsledků? Nejspíš proto, že jsou tyto "hračky" nefunkční, ba se dokonce jedná o nesmysly...
Je to opravdu každého věc - jestli chce mít v okrasné nádrži modré biomolitanové či jiné monstrum , které zabírá místo a vizuelně ruší. Mně osobně to vadí, poněvadž zastávám názor, že z techniky by mělo být v nádrži vidět co nejméně.Dále požaduji,aby tato technika byla bezpečná (na což se často zapomíná) a lehce manipulovatelná.
Manipulace při čištění vnitř. filtru taky nic moc,manipulace, čištění eheimu je dle mého jednoduchá a pohodlná. Pro mne je i velice podstatná ta věc, že filtr při chodu prakticky není slyšet.
To, kolik mne to bude stát, je zase moje věc.
Co se týče té filtrační keramiky - je to už opravdu skoro úsměvné ... Namátkou - viz např. www.lars-sebralla.de - wodkafilter
Jinak souhlasím, že skoro "nejlepších" výsledků (kvalita vody) a minimalizace případných problémů lze dosáhnout použitím obřího biofiltru (min. 20% objemu nádrže).
skypi
--------------------------------------------------------------------------------
Vladimír Pelikán ( 8.03.2003 - 15:57:55 )
Re: způsob komunikace X fakta ?
IvoS (8.03.2003-15:25):
"...Jenže já mluvím o způsobu komunikace, ne o faktech..."
V tom je možná ten problém, já zas píšu o faktech (doplněných mým komentářem), ne o způsobu komunikace. A je mi úplně fuk, co máte doma za filtr. Já samozřejmě nikomu nevnucuji, aby si něco koupil či ne, jenom se snažím poskytnout (na reklamě nezávislý) názor, nevidím žádný důvod, proč bych měl brát ohled na to, že zrovna vy ten filtr máte. Já jsem jej (Eheim) taky kdysi (jako kluk) měl, mají jej i někteří mí známí...
O vás jsem se zmiňoval jen okrajově (mechanická filtrace).
Nechápu, proč do toho pletete své emoce.
--------------------------------------------------------------------------------
Vladimír Pelikán ( 8.03.2003 - 14:16:59 )
Re: Hračky - filtry (Filtry na pokračování :-)
Že Eheim není zdaleka sám, kdo vyrábí důmyslné hračky pro akvaristy, si můžete prohlédnout například zde, nebo zde i s animací... A tady je zas jeden dodavatel porézní filtrační keramiky. Za pakatel....
(Doufám, že jsem zas neurazil některého šťastného majitele této technické vymoženosti. {:o)
--------------------------------------------------------------------------------
Vladimír Pelikán ( 7.03.2003 - 12:35:06 )
Re: údržba filtrů (Není filtr jako filtr...)
"...u meho EHEIM filtru, ktery jsem z vlastni neznalosti problematiky koupil a ted mi lezi v koute..."
Že Eheim je dokonalá a drahá hračka (pro velké kluky {:o) jsem psal už dávno a někteří diskutující ovlivnění reklamou a technickou precizností výrobku mi za to (možná dodnes :))) nemohou přijít na jméno. Eheim začínal v r. 1949 jako výrobce hraček a přesto, že vyrábí svým způsobem dokonalou techniku, pořád je to jen drahá hračka.
Chovatelé tyhle filtry používají málo, protože stejnou službu jim udělá jedenoduché čerpadlo s molitanovou (či jinou PUR) houbou za zlomek ceny. A když potřebujete skutečně velký účinný filtr nenáročný na obsluhu, musíte si jej vyrobit sám (či nechat vyrobit) na míru.
To, co je hlavním nedostatkem, je velmi malý objem filtrační hmoty (a nechci znovu otevírat diskusi o "účinnosti" všelijakých superporézních a superdrahých keramických hmot), který se u větších nádrží prostě obejít nedá (kvůli rybám, ne kvůli rostlinám).
To, čemu IvoS říká "mechanická filtrace" je ve skutečnosti mineralizační (biologický) - dekompoziční proces, kde se zbytečně rozkládají odfiltrované nečistoty místo toho, aby byly z akvária (filtru) včas odstraněny. Pak se tyhle produkty rozkladu zase nitrifikují....
Nitrifikační filtr by vůbec neměl nasávat hrubší nečistoty, měl by pracovat už jen s mechanicky předfiltrovanou vodou. Internet je bohužel zahlcen schématy doporučenými výrobci akvarijní techniky a obchodníky (tedy spíše reklamou, než kvalitními informacemi) a jak už jsem několikrát napsal, je jednodušší přimět "statisticky průměrného návštěvníka" k nákupu úplného (a drahého) nesmyslu, než jej přesvědčit, že dělá chybu a měl by se nad nákupem ještě zamyslet...
Příklady, jak někteří obchodníci či jim blízké osoby manipulativně zasahují do internetových diskusí (v poslední době viz zářivky na aquacz.cz...) jsme už zažili i tady.
{:o)
--------------------------------------------------------------------------------
kersten ( 7.03.2003 - 11:08:47 )
Re: údržba filtrů (Není filtr jako filtr...)
zdravim,
nevim jak nyni ale u meho eheim filtru, ktery jsem z vlastni neznalosti problematiky koupil a ted mi lezi v koute, jsem mel molitanovy predfiltr ktery se nasazoval na nasavaci kos do filtru.
A protoze mne to taky porad stvalo jak tyhle prodavane filtry jsou malo ucinne a moc rychle a porad se zanasi jsem si nechal udelat poradny nekolikakomorovy biofiltr kde prvni komoru cistim jen kdyz je uz nepruchozi a to je tak jednou za rok a od te doby mam pokoj od ras, mam cirou vodu a nemuzu si stezovat :-))
Kersten
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
--------------------------------------------------------------------------------
IvoS ( 7.03.2003 - 10:19:10 )
Re: údržba filtrů (Není filtr jako filtr...)
Filtr EHEIM je prodáván a specifikován jako externí filtr k akváriu. V návodu se dočtete, jak poskládat hrubou keramiku, jemnou keramiku i biomolitan tak, aby proběhla jak filtrace mechanická, tak nitrifikační. Souhlasím s tím, co říkáte. Vadí mi radikální pokles průtoku filtrem i zahnívání na dně filtru. Pro mne to ale znamená, že bych si měl pořídit "mechanický" filtr hrubých nečistot, který by byl přístupný, jednoduše a často (1x za týden) rozebratelný. Třeba něco jako mechanické filtry, které se prodávají na pitnou vodu. V pořádku, tohle by mi určitě pomohlo, ale na takovéto řešení jsem zatím nikde na webu nenarazil.
--------------------------------------------------------------------------------
IvoS ( 7.03.2003 - 00:12:43 )
Údržba filtrů.
Pánové, jak jste na tom s čištěním externích filtrů? Současná diskuse mne přiměla se podívat do literatury a tam jsem mimo jiné našel, že filtr by se měl udržovat v dobrém stavu a proto čistit tak jednou za 1 - 2 měsíce. Provozuji společenské akvárium se spoustou býložravých ryb, takže o odpad plovoucí ve vodě není nouze. Možná to je důvod, proč u mne filtr nevydží déle jak 3 týdny. Po této době je nejhrubší keramika, tedy první filtrační část plná všeho možného, i když na vstupu mám mřížku. Jsou to v podstatě miniaturní částice, které se ale tady hromadí a po zmiňovaných 3 týdnech již tvoří souvislou vrstvu, která významě brání proudění vody filtrem. Chyba literatury nebo nějaká moje? Je normální, aby se EHEIM 2233 na 200 litrovém akváriu zanášel za 3 týdny?
| < Předchozí | Další > |
|---|













